Vitenskapen bak SunSense

Vitenskapen bak SunSense

 

OM ULTRAFIOLETT STRÅLING (UV) Ultrafiolett lys (UV) er elektromagnetisk stråling som blant annet finnes i sollys.

UVA
Lengst bølgelengde. Går dypest ned i hudlagene og påvirker hudens aldring, rynker, løs hud og solflekker. Kan påvirke DNA og øke risikoen for hudkreft.

UVB
Har størst effekt på hudens synlige lag. Forårsaker røde utslett, solbrenthet og hudkreft.

UVC
Den korteste bølgelengden. Absorberes i atmosfæren og påvirker ikke huden vår.

UVA UVB

 

Sollys (UV-stråling) - helsegevinster og faremomenter

UV-stråling er ikke usunt eller farlig i seg selv. Helserisikoen kommer når man utsetter huden sin for mer sollys enn den tåler. Hudtone, fra helt lys til gradvis mørkere hud, er den viktigste enkeltfaktoren som påvirker hudens toleransegrense. I tillegg kommer en rekke andre momenter inn, som hårfarge, øyenefarge, om man har fregner, alder, etc.

 

Helsegevinster

 Risikoelementer

  • Utløser produksjon av D-vitamin i kroppen -
    Viktig for skjelett, muskler, og immunforsvaret.

  • Bedre humør - D-vitamin påvirker serotonin-nivået, som er viktig for humør og velvære.

  • Kan brukes i behandling – moderate mengder med lysterapi kan brukes i behandlingen av for eksempel eksem, dermatitis, rakitt, systemisk sklerose, gulsott, og psoriasis.

  • Hudkreft – Opp til 90% av hudkrefttilfeller skyldes overeksponering for sollys, inkludert malignt melanom som er den farligste varianten.

  • Skader immunforsvaret.

  • Skader huden – flere/dypere rynker, brune "leverfelekker", ødelegger collagen og elastin, to stoffer som bevarer hudens elastisitet.

 

Nøkkelen til tryggere soleksponering er derfor å vite hvor mye sol (UV-stråling) du har fått, og hva som er din anbefalte daglige maksdose.

 

Referanser
Healthline - The Benefits of Vitamin D
Vitamin D Deficiency. N Engl J Med 2001: 357: 266-281
Skin Cancer Foundation